יום שלישי, 30 באפריל 2013


מעבר דירה עם ילדים- "למה אנחנו חייבים לעבור דירה" ?

שני לוי והילה עדני

בלי לשים לב, החופש הגדול כבר בפתח ומשפחות רבות מתכננות מעברי דירה בזמן זה.  נכון, הקיץ זה זמן נהדר למעברים. מרגישים כבר את המטח באויר? שני והילה מבקשות כבר מעכשיו לתכנן, לשתף והתכונן למעבר. מעבר דירה מוגדר כמצב מאתגר וזאת משום שאנו צופים כי ילדינו עשויים להביע  קשיי ההסתגלות עקב המעבר למקום המגורים החדש . קשיים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בקשת רחבה של תגובות מבכי , סירוב ללכת לגן \ בי"ס חדש , הבעת כעס כלפי ההורים ,  הסתגרות בחדר ועוד אך לא בהכרח ישנו גם הסיכוי כי המעבר הדירה יעבור בצורה יחסית טובה . בכדי להגדיל סיכוי זה באופן משמעותי עליכם להכין את ילדיכם למצב מאתגר זה .

ההכנה צריכה לכלול שיחות עם הילדים , שיחות אלו צריכות להיות שיחות אינפורמטיביות כלומר, כאלו המפרטות לילדיכם למשל, את המועד שהנכם עוברים , את המיקום של הבית החדש ( אם הילדים עוד קטנים אז נסחו זאת במונחים המובנים להם לדוגמא, "הבית החדש קרוב לבית של סבתא") , מה יקרה כשתעברו ( " נכיר שכנים חדשים , חברים חדשים בית ספר חדש "...). פירוט אינפורמטיבי זה מכין את הילדים אל מה שעשוי בפועל לקרות. הכנה זו באה לספק עבור הילד מידע ולשתף אותם ולהכינם . כך,  באופן לא מודע הנכם מעבירים לילדכם את התחושה כי הם שותפים המודעים לתהליכים שצפויים לקרות , מודעות זו מפחיתה את הבעת קשיי ההתנהגות בהמשך אצל ילדנו.
  
הכירו לילדכם את הסביבה החדשה עוד לפני המעבר המתוכנן בערך כחודש – חודשיים לפני .  ניתן לעשות זאת ע"י טיולים יזומים משותפים שלכם יחד עם ילדכם אל השכונה החדשה ואל גני השעשועים הקרובים לביתכם , בדרך זו ילדיכם עשויים להכיר חברים חדשים טרום המעבר אל הבית החדש דבר העשוי להפחית את רמת חרדתם מעזיבת חבריהם.

כמו כן, בכדי להפחית את קשיי ההסתגלות החברתית מבעוד מועד חשפו את ילדכם אל בית הספר החדש בו הם אמורים ללמוד עשו זאת בשתי דרכים , האחת היא ללכת עם ילדכם ולסייר בבית הספר בכדי להכירו פיזית כלומר, סיירו עם ילדכם והכירו את הכיתות , את חצר בית הספר , את השירותים ,את חדר המנהלת וכד' . הדרך השנייה היא , ליצור קשר עם המורים שאמורים לחנך את ילדכם בשנה הבאה, בקשו את עזרתם של אותם מורים ביצירת מפגש חברתי מקדים עם ילדיכם ועם ילדים חביבים וחברותיים מהכיתה טרום ההתחלה בבית הספר. גם כאן ישנו אלמנט מקדים העשוי להפחית את החרדה מהלא נודע העלול בהמשך לבוא לידי ביטוי אצל ילדכם בהבעת קשיי התנהגות כאלה ואחרים.
זאת אומרת ככל שנחשוף את ילדינו באופן מקדים אל המצב המאתגר תוך עידוד וחוויה חיובית על נכונות ושיתוף פעולה עמנו הסיכוי להפחית את קשיי ההסתגלות עקב המעבר יגדל.

בהמשך , ולאחר המעבר עצמו הכילו את קשייהם של ילדכם שכן, גם לנו המבוגרים קשה להסתגל לשינויים . אך במידה וילדכם יביעו קשיי התנהגות כגון סירוב ללכת לבית הספר למשל , אל תאפשרו לילדכם לנהוג בצורה לא נאותה . לדוגמא : " אנו מבינים שקשה לך ואם תרצה נכנס אתך לבית הספר ונלווה אותך אל תוך הכיתה ולאחר מכן אתה תיפרד מאתנו יפה כמו ילד בוגר" ובמידה והסירוב ממשיך תנהגו בעקביות לוו את ילדכם אל הכיתה ואל תאפשרו לילדכם את הבריחה בכך שתאפשרו לו  "ימי חופש " בבית משום שכך תחזקו אצלם את התנהגויות הסירוב והבריחה מן הקושי.  תוכלו להקל עליהם ע"י כך שבימים הראשונים תחכו להם מחוץ לבית הספר עם פרס קטן במידה ושיתפו פעולה עמכם יפה בבוקר. ארגנו יותר זמן איכות עמם בכדי להקל על הקושי שבמעבר אך הקפידו לעשות זאת לא כשכנוע , שוחד או לאחר התנהגויות בלתי נאותות אלא מבעוד מועד כפרס על שיתוף פעולה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה